verzending

GRATIS vanaf €30
 

Servicegarantie

U staat centraal
 

Meer info?

Stuur ons een mail !

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Subtotaal: € 0,00

Beta Alanine

Foto-tabel  Lijst 

Foto-tabel  Lijst 

Wat is Beta-Alanine:

Beta-Alanine is een niet essentieel aminozuur dat werkt als precursor voor carnosine. Carnosine bepaalt de buffercapaciteit van melkzuur in de spiercellen. Simpel gezegd beïnvloedt carnosine de tijd hoelang jij een oefening uit kan voeren zonder dat melkzuur je tegenhoudt.

Carnosine wordt door het lichaam gevormd uit twee aminozuren, namelijk Histidine en Beta-Alanine. Directe consumptie van carnosine is niet mogelijk, omdat carnosine niet op een goede manier wordt opgenomen in het spijsverteringstelsel. Histidine is in overmaat in het menselijk lichaam aanwezig, oftewel alleen via Beta-Alanine suppletie kan de hoeveelheid carnosine al verhoogd worden. Echter ook door intensieve krachttraining neemt de carnosine-concentratie toe en daalt de carnosine-concentratie door veel intensieve duurtrainingen .

Beta-Alanine is werkzaam op het prestatievermogen als het voldoet aan drie voorwaarden. Ten eerste moet de suppletie van Beta-Alanine zorgen voor meer Beta-Alanine in de bloedbaan. Ten tweede moet extra Beta-Alanine zorgen voor meer Carnosine. En ten slotte moet Carnosine de verzuring remmen van de spiercellen.

Wat is er bekend uit onderzoek?

Uit een meta-analyse is gebleken dat Beta-alanine het prestatievermogen kan verbeteren bij inspanningen die 60 tot 240 seconden duren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat Beta-Alanine ook zorgt voor betere prestaties bij inspanningen langer dan 240 seconden in vergelijking met de controlegroep (placebo).

Uit recent onderzoek blijkt dat beta-alanine bij zowel recreatieve als goed getrainde atleten tot een betere sprintprestatie leidt. Dat vonden onderzoekers uit Brazilië en Engeland nadat ze 20 recreanten en 19 goedgetrainde atleten 4 weken beta-alanine hadden gegeven.

De combinatie van Creatine en Beta-Alanine:

Een recent onderzoek heeft een veelbelovend effect gevonden voor de combinatie van Beta-Alanine en Creatine op de maximaalkracht. Niet alle prestatie-indicatoren waren significant, zoals het uithoudingsvermogen uit eerder onderzoek. Het nadeel van deze studie is dat het gaat om een gesponsord onderzoek met een onduidelijk onderzoeksopzet. Toekomstig onderzoek zal over de combinatie van Beta-alanine en creatine meer duidelijkheid moeten verschaffen.