Als je krachttraining doet kun je eigenlijk kiezen uit twee verschillende soorten oefeningen: compound of samengestelde oefeningen en isolatie oefeningen.

Een isolatie oefening is een specifieke en geïsoleerde beweging waarbij je één spiergroep traint. Compound oefeningen zijn oefeningen waarbij je verschillende spiergroepen tegelijk traint. Voorbeelden van een compound oefeningen zijn de squat of pull-up.

Gebruik jij tijdens je workout voornamelijk machines of isolatie oefeningen zoals de bicep curl, front raises of leg curls? Dan wordt het tijd om je trainingsschema helemaal om te gooien en samengestelde oefeningen in je schema op te nemen!

Waarom? Omdat compound oefeningen verschillende voordelen hebben t.o.v. isolatieoefeningen. Hieronder 5 redenen waarom jij compound oefeningen in je trainingsschema op moet nemen.

1. Je spieren groeien harder

Veel mensen denken dat ze de spieren harder kunnen laten groeien met isolatie oefeningen. Maar dit is niet waar. Spieren groeien namelijk optimaal wanneer ze samenwerken tijdens een beweging.

Wil jij het optimale uit je training halen? Start dan iedere training met compound oefeningen en eindig als je nog zin en tijd hebt met een isolatie oefening. Zorg natuurlijk wel voor een goede warming-up door even op een loopband of crosstrainer even warm te lopen.

En neem voor en na de training natuurlijk een whey shake.

2. Je verbrandt meer calorieën

Omdat je tijdens een samengestelde oefening veel meer spiergroepen tegelijk traint is de training veel intensiever en verbrand je meer calorieën. Handig als je graag wat wilt afvallen.

3. Je simuleert bewegingen uit het dagelijks leven

Isolatie oefeningen zijn geen bewegingen die je in het dagelijks leven vaak gebruikt. Compound oefeningen wel. Een pull-up of squat bijvoorbeeld zijn bewegingen die je in het dagelijks leven of bij andere sporten gebruikt. Je zal daarom ook vooruitgang zien in je prestaties bij andere sporten als je je trainingsoefeningen hierop afstemt.

4. Je bent sneller klaar

Heb jij weinig tijd voor een workout? Met een compound oefening pak je 3 tot 4 keer zoveel spiergroepen als bij een isolatie oefening. Je bent efficiënter bezig en dus ook sneller klaar met je workout!

5. Je spier coördinatie verbetert

Doordat er in één oefeningen verschillende spieren met elkaar samenwerken verbetert je spier coördinatie! Ook dit geeft je weer voordelen met bewegingen in het dagelijks leven of bij andere sporten.

Hopelijk heb ik je overtuigd om samengestelde oefeningen in je trainingsschema op te nemen. Begin tijdens een training altijd eerst met de compound oefeningen want ze zijn intensief en je hebt je krachten nodig. Start rustig, zorg dat je eerste de techniek onder de knie hebt voordat je veel gewicht gaat pakken.