In eerder blogartikelen hebben we uitgebreid aandacht besteed aan de rol die eiwitten hebben in ons menselijk lichaam. Met name de rol die eiwitten spelen in de spiergroei is een belangrijke functie voor krachtsporters. In dit artikel gaan we nog wat dieper in op de verschillende soorten eiwitten en dan met name de rol en uitleg van langzame eiwitten.

 

Wat zijn langzame eiwitten?

Eén van de functies van eiwitten is om het lichaam te voorzien van energie. Proteïne is een vorm van brandstof die relatief langzaam wordt vrijgemaakt door ons lichaam. In vergelijking met koolhydraten, duurt het bijvoorbeeld veel langer voordat het lichaam energie vrij kan maken uit eiwitten. Door voldoende eiwitten te eten, heeft het lichaam dus voldoende brandstof beschikbaar om energie uit vrij te maken.

 

Toch kan het gebeuren dat het lichaam na een lange nacht door haar brandstofreserve heen is. Het gevolg hiervan is dat er andere reserves worden aangesproken om voldoende energie uit vrij te maken. Dit kan vet zijn, maar wanneer je lichaam al relatief droog getraind is, zullen ook de eiwitten uit spieren verbruikt worden om energie vrij te maken voor de noodzakelijke dingen (hersenen, spijsvertering en zenuwstelsel). Wat er dus gebeurt is dat je lichaam je spieren gaat ‘opeten’. Dit is te voorkomen door meer langzame eiwitteen te nuttigen. Deze langzame eiwitten geven nóg langzamer hun energie af en daarmee wordt spierafbraak voorkomen en kan er tijdens je slaap (of andere periode waarin je niet veel eet) gewoon nog spiergroei plaatsvinden.

 

Hoe krijg ik voldoende langzame eiwitten binnen?

Het is dus per soort eiwit verschillend hoe snel deze worden opgenomen door het lichaam. Maar hoe weet je nu welke eiwitten je moet eten om voldoende eiwitten binnen te krijgen voor een wat langere periode? Om je daarbij te helpen geven we je een aantal tips.

 

Whey eiwitten relatief snelle eiwitten

Volgens onderzoek worden whey eiwitten relatief snel opgenomen door het lichaam. Dit betekent dat deze eiwitten snel voorzien in je eiwitbehoefte. Dit maakt whey eiwitshakes perfect geschikt om te nuttigen op de vroege ochtend of gedurende de dag. Whey eiwitten zijn daarentegen ’s avonds wat minder geschikt omdat de werking vrij vlot weer voorbij is. Het betekent overigens niet dat het slecht is om een whey eiwitshake te nuttigen voor het slapen gaan, het zou alleen optimaler zijn wanneer je een portie langzame eiwitten zou nuttigen.

 

Kwark als bron van langzame eiwitten

Langzame eiwitten zijn bijvoorbeeld te vinden in kwark. Kwark is melk dat is aangezuurd is met melkzuurbacteriën en bestaat voor ongeveer 15% uit eiwitten. Probeer er wel rekening mee te houden dat je magere kwark eet en geen volle kwark. Dit scheelt fors in het vetpercentage. Daarnaast is het ook niet aan te raden om de kwark zoet te maken met bijvoorbeeld siroop. Deze siroop bevat vrij veel koolhydraten en deze koolhydraten zijn juist goed om te vermijden voordat je gaat slapen. Wanneer je de kwark toch zoeter wilt maken dan kun je ook kiezen voor het zoetproduct Stevia.

 

Caseïne supplementen

Wanneer je geen liefhebber bent van kwark of wanneer je langzame eiwitten binnen wilt krijgen met supplementen, dan is caseïne een aanrader. Caseïne is een derivaat van melk en zorgt voor kleine propjes in de maag waardoor de afgifte van eiwit vertraagd wordt. Met caseïne kun je exact de hoeveelheid langzame eiwitten nuttigen die je nodig hebt. Op die manier hou je de hele nacht een gezonde hoeveelheid energie beschikbaar voor je lichaam en kan het lichaam ook het spierherstelproces door laten gaan dankzij de andere functie die eiwitten hebben: spieropbouw en spierherstel.

 

 

Caseïne kopen

Nutrimax heeft een compleet gamma aan caseïne. Op die manier kun je de caseïne kopen die het beste bij je past. Wanneer je voor 16.00 uur caseïne bestelt bij Nutrimax, dan ontvang je je supplementen de volgende dag in huis. Hierbij maakt het niet uit of je in Nederland woont of in België. Mocht je vragen hebben over de caseïne of over andere eiwitshakes van Nutrimax, neem dan gerust contact op met de klantenservice.