Het klaarmaken van een Whey eiwitshake is niet zo moeilijk. Je voegt de gewenste hoeveelheid eiwitpoeder in een mixbeker en voegt er vervolgens water of melk aan toe. Pure Whey eiwitten zijn goed oplosbaar en daarmee heb je binnen een paar tellen al een proteïne shake waarmee je de spieropbouw van je lichaam stimuleert. Toch kan het soms lekker zijn om wat te variëren met je proteïne shakes. Daarom hebben we hieronder een aantal varianten op de normale proteïne, of eiwitshakes opgesteld.

 

Eiwitpoeder met kwarkEiwitpoeder met kwark

Kwark bevat uit zichzelf al veel eiwitten en bevat bovendien veel calcium en versterkt daarmee de botten. Koop een bakje met naturel kwark en voeg hieraan de juiste hoeveelheid eiwitpoeder toe. Door Whey poeder te kopen waaraan al een smaakje is toegevoegd, maak je een simpele maar gezonde en lekkere variant op je normale proteïneshakes.



Variaties met vers fruit

Naast de aangeraden hoeveelheid eiwitten, is het ook belangrijk om genoeg andere voedingsstoffen binnen te krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vitaminen en vezels. Een uitgebalanceerd eetpatroon is daarom belangrijk. Door vers fruit aan je proteïneshake toe te voegen, draag je bij aan dit uitgebalanceerde eetpatroon. Een aantal voorbeelden staan hieronder opgesteld:

 

Appel/rozijnen

De basis voor deze proteïneshake is 220ml halfvolle of magere yoghurt. Voeg daar een 4 theelepels muesli, een eetlepel rozijnen (het liefst gewelde rozijnen) en een appel in stukjes gesneden aan toe. Maak het geheel eventueel af met een snufje kaneel. Vergeet uiteraard de eiwitten niet toe te voegen. Laat de hoeveelheid afhangen van de hoeveelheid die je nodig hebt op dat moment van de dag, maar we raden aan niet meer dan 40 gram Whey eiwitten toe te voegen om de shake het beste tot zijn recht te laten komen.

 

Kiwi

Deze powersmoothie begint met ongeveer 180 ml magere melk. Voeg daaraan 3 ijsklonten toe en een kiwi in kleine stukjes gesneden. Vervolgens maak je het geheel af met een snufje kaneel en ongeveer 35 gram vanille eiwitpoeder. Let er op dat je deze smoothie door de blender doet.

 

Banaan

De bananenshake begint met 200 ml magere melk, waarna je er een banaan in stukjes aan toevoegt. Verder is het mogelijk om een half kopje jus d’orange toe te voegen om ook nog wat sinaasappelsmaak toe te voegen. Als laatste voeg je het proteïnepoeder toe om je benodigde eiwitten toe te voegen. Ook deze shake moet weer door de blender om het geheel drinkbaar te maken.

 

Variaties op proteïne shakes maken

De variaties op de standaard proteïne shakes zorgen voor een uitgebalanceerd eetpatroon. Wij hebben hierboven een opzet gegeven voor een aantal lekkere variaties. Heb je zelf nu ook een lekkere variatie bedacht op een proteïne shake? Schroom dan niet en deel je recept hieronder in een reactie!