verzending

GRATIS vanaf €30
 

Servicegarantie

U staat centraal
 

Meer info?

Stuur ons een mail !

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Subtotaal: € 0,00

Caffeine

Foto-tabel  Lijst 

Foto-tabel  Lijst 

Caffeïne:


Caffeïne is een stof die van nature voorkomt in koffie, en in kleinere hoeveelheden in thee. Ook energiedrankjes, cola, ijsthee, chocolade en chocolademelk bevatten cafeïne.
Bij een kleine hoeveelheid, bijvoorbeeld met het drinken van 1 à 2 kopjes koffie, verbetert cafeïne de concentratie en prestatie en verdrijft het vermoeidheid. Het nemen van te veel cafeïne kan nadelige effecten hebben, zoals rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn. Wat te veel is, verschilt sterk per persoon.
Er bestaan verschillende adviezen voor volwassenen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen.

Omschrijving:


Caffeïne is een stimulerende stof die we in Nederland vooral binnenkrijgen door het drinken van koffie en thee. Cafeïne kan positieve en negatieve effecten hebben. Voor volwassenen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen bestaan er daarom verschillende adviezen.

Waar zit caffeïne in?


Caffeïne zit in koffiebonen, theebladen, cacaobonen, guaranabessen en colanoten. Koffie, thee, cola, ijsthee, chocolade en chocolademelk, energiedrankjes, energieshots en drankjes met guarana, bevatten cafeïne. Tegenwoordig zijn er ook verschillende producten met extra cafeïne op de markt, zoals kauwgom, snoep en water.

Caffeïnevrije alternatieven:


Cafeïnevrije koffie, kruidenthee en cafeïnevrije cola zijn goede vervangers voor mensen die liever minder of geen caffeïne willen nemen. Een kopje cafeïnevrije koffie is niet helemaal cafeïnevrij. Het bevat nog 2 tot 4 milligram cafeïne. In koffievervangers, zoals Bambu, zit helemaal geen cafeïne.
Gezondheidseffecten
Caffeïne komt snel in het bloed terecht. De helft zit al 3 tot 4 minuten na het eten of drinken in je bloed. Tussen een ½ uur en 2½ uur na het koffie drinken ervaar je de effecten.

Vochtinname:


Dranken met cafeïne leveren gewoon vocht aan het lichaam. Vaak wordt gedacht dat dranken met caffeïne vochtafdrijvend werken. Dat is niet zo. Het lichaam verliest niet meer vocht door het drinken van bijvoorbeeld koffie. Caffeïne zorgt er alleen voor dat het vocht het lichaam sneller verlaat, doordat het de nieren stimuleert.

Positieve effecten:


Caffeïne heeft bij volwassenen bij hoeveelheden vergelijkbaar met 1 à 2 kopjes koffie een stimulerend effect op concentratie en prestatie: het geeft een gevoel van verhoogde energie en verdrijft een gevoel van vermoeidheid. Ook verbetert caffeïne een klein beetje het geheugen, alertheid en motivatie. Grotere hoeveelheden geven geen extra effect. Voor sporters kan caffeïne helpen zich voor langere tijd in te spannen.

Effecten bij de zwangerschap en het geven van borstvoeding:


Caffeïne is mogelijk schadelijk voor het ongeboren kind. Hoe meer caffeïne de moeder binnenkrijgt, hoe meer kans op een miskraam of op een baby met een laag geboortegewicht. Na de geboorte kan caffeïne via de moedermelk de baby onrustig maken.

Effecten bij kinderen:


Kinderen vormen een risicogroep omdat de ontwikkeling van het zenuwstelsel door een overmaat caffeïne kan worden aangetast.

Te veel caffeïne:


Wie regelmatig te veel caffeïne binnenkrijgt, kan last krijgen van rusteloosheid, angstgevoelens, prikkelbaarheid, hoofdpijn, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. Te veel caffeïne kan het ook moeilijk maken om in slaap te vallen.

Wat te veel is, verschilt sterk per persoon. Niet iedereen is even gevoelig voor de werking van caffeïne. Gemiddeld krijgt een volwassen Nederlandse man ongeveer 600 milligram caffeïne binnen per dag, en een Nederlandse vrouw zo'n 500 milligram. De meeste gezonde volwassenen krijgen daarvan geen klachten.

Ontwenningsverschijnselen:


Wie veel koffie of energiedrankjes drinkt en daar opeens mee stopt, kan last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Deze kunnen wel tot een week aanhouden. Je kunt dan last hebben van hoofdpijn, vermoeidheid en trillende handen.

Caffeïne en ziekten:


Caffeïne kan acuut de bloeddruk verhogen. Op de lange termijn verhoogd caffeïne de bloeddruk niet. Een inname van caffeïne van 400 milligram/dag of minder, wat neerkomt op ongeveer 4 kopjes koffie, heeft geen of mogelijk een positief effect op de gezondheid van hart- en bloedvaten. Caffeïne levert in die hoeveelheden geen risico op kanker.

Gewicht:


Er is onvoldoende bewijs dat caffeïne effect heeft op het verbranden van vet en energieverbruik. Van caffeïne val je dus niet af

 

Caffeine voor meer energie

Cafeïne anhydrous is een stof die uw alertheid verhoogt en andere afslankproducten effectiever maakt. Caffeine stof zorgt tevens voor het verlagen van het vetpercentage omdat het de afbraak van vetten tot vrije vetzuren versnelt.